Ekonomi

Yen’deki artış Nikkei’nin ikinci en büyük düşüşüne yol açtı

Japon borsası bugün önemli bir düşüş yaşadı ve Nikkei hisse senedi ortalaması %12.4 düşerek, Ekim 1987’deki Kara Pazartesi çöküşünden bu yana en büyük ikinci düşüşünü kaydetti.

Sadece üç işlem seansında endeksin değerinin beşte birini silen bu sert düşüş, geçtiğimiz yıl yaklaşık %30’luk bir kazanç sağlayan ve geçtiğimiz ay hayatının en yüksek seviyesine ulaşan güçlü performansıyla tam bir tezat oluşturdu.

Bugün dolar karşısında 142 ile son yedi ayın en güçlü seviyesinden işlem gören Japon yeninin son dönemde güçlenmesi, piyasanın tersine dönmesinde önemli bir faktör oldu. Yen’in yeniden yükselişi, Japonya Merkez Bankası’nın on yıllardır ilk kez faiz oranlarını artırma kararının ardından geldi ve son artış geçen hafta gerçekleşti. Bu değişim, para biriminin gücü daha önce ağır ihracatçıların sahip olduğu önemli bir avantajı ortadan kaldırdığından, yatırımcıları Japonya Inc. için kazanç görünümünü yeniden değerlendirmeye sevk ediyor.

Toyota Motor (NYSE:TM) gibi büyük ihracatçılar için daha zayıf bir yen, ürünlerini yurtdışında daha rekabetçi hale getirerek ve yabancı gelirler tekrar yerel para birimine dönüştürüldüğünde karlarını artırarak faydalı olmuştu.

Dünyanın en büyük otomobil üreticisi Toyota, dolar karşısında bir yenlik değişimin kârda 50 milyar yen (350 milyon dolar) fark anlamına gelebileceğini belirtti. Otomobil üreticisi son üç aylık kazançlarında, para biriminin faaliyet karına 370 milyar yen katkıda bulunduğunu bildirdi.

Piyasadaki gerileme ihracatçıların ötesine geçerek bankaları ve diğer sektörleri de etkiledi ve Japon piyasasının son dönemdeki canlanmasına şüphe düşürdü. Satışlara rağmen analistler, kurumsal Japonya’nın temellerinin sağlam olduğunu ancak piyasanın kısa vadeli hareketlerinin her zaman bu temelleri yansıtmadığını savunuyor.

İhracatçıların hisseleri de, özellikle otomobil endüstrisi için önemli bir ihracat pazarı olan ABD’de olası bir yavaşlamaya ilişkin endişelerden etkilendi. Nikkei’nin ve daha geniş Topix endeksinin önemli bir bölümünü oluşturan otomobil üreticileri bu baskıyı hissediyor.

Gelirinin yaklaşık %80’ini Kuzey Amerika’dan elde eden Subaru, tüm yıl için 142 yenlik döviz kuru tahminini korudu. Ancak şirketin Mali İşler Müdürü Katsuyuki Mizuma, döviz kurundaki her bir yenlik artışın faaliyet karında 10 milyar yenlik bir kayma anlamına geldiğini ve bunun da ABD pazarında sunulan teşviklerde olası ayarlamalara işaret ettiğini belirtti.

Yazıcı üreticisi Epson geçen hafta döviz kuru varsayımını 144 yenden 151 yene çıkararak kar görünümünü yükseltti, ancak bu hamle mevcut döviz gücü göz önüne alındığında belirsiz görünüyor.

Piyasadaki çalkantılara rağmen, yenin güçlenmesi, para biriminin önceki düşüşü nedeniyle artan tüketici fiyatlarıyla boğuşan Japon ekonomisinin geneline bazı faydalar sağlayabilir. Daha güçlü yen, Nikkei 225 hisse senetleri ve yabancı yatırımcıları için zorluklar yaratsa da, bu enflasyonist baskıların bir kısmını hafifletebilir.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort